Followers

Saturday, December 18, 2010

Perjuang zaman sekarang...



Perlukah kita nie menjadi pejuang seperti dalam cerita V for Vendeta atau seperti Hang Jebat ... 

Kedua2 pejuang ini telah mengharumkan dalam hati masyarakat walau di dunia realiti atau hiburan.. 

Saya sedar setelah menonton filim nie...Amat lah tertarik dengannya..V mengatakan bahawa di England telah terpesong dengan janji yang telah dikatakan oleh pemimpin. 

Tetapi malahan lain jadinya, pelbagai masalah yg timbul. Sprt, rhsuah, perkauman dan kebebasan. Saya pun pelik, ia seakan2 dengan sebuah negara tu. Phm2 la. Negara mana kan..



Seperti Jebat, Jebat adalah pejuang yg melihat dan memikirkan bahawa sultan melaka menyalahi dan menzalimi Hang tuah. Tetapi apakan daya, Tuah yang tidak nampak kesalahan sultan, lalu membela sultan demi negara. Kita tak nk jdi sperti tuah, tetapi jebat yg menuntut keadilan.

Dari sudut perjuangan sekarang, terutama di Malaysia.."Tiada"
Kita boleh lihat bahawa, kita tidak boleh menyuarakan sesuatukan yang bercanggah dengan akta di Mlysia.. 

Malahan dinegera kita nie tidak boleh melahirkan para pemikir dengan baik. 

Walhal, banyak anak2 muda kita yang bijak berfikir dan mereka mahukan kebebasan bersuara..Ini pendapat saya..Saya sayang negara saya yang tercinta, Bumi saya berpijak...

Mungkin suatu hari nanti,kita akan dapat pejuang yang mmbela nasib negara kita nie...

Jangan hidup seperti tuah, tetapi hidup seperti jebat. 

Dengan usaha kita, boleh lahir pemikir yg baik dimasa akan datang.. 

Salam..

No comments:

Post a Comment

...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

............